Pionier elektromobiności: Mercedes-Benz 190 z 1990 roku.

Czy wiecie, że w 1990 roku Mercedes-Benz zaprezentował elektryczny pojazd na bazie modelu 190? A w rok później na salonie samochodowym w Genewie pokazano w pełni przygotowaną elektryczną „190-kę”, której jeden z egzemplarzy podczas testów w rok przejechał 100 000 kilometrów?

Pionier elektromobiności

EQ- czyli historia pojazdów elektryznych.

EQ to marka pojazdów elektrycznych produkowanych pod znakiem trójramiennej gwiazdy. Pojazdy te są projektowane w oparciu o najnowsze osiągnięcia w zakresie elekromobilności, a bezpośrednie porównania z wcześniejszymi indywidualnymi eksperymentami może być trudne. Niemniej jednak - a może właśnie z tego powodu - spojrzenie w przeszłość otwiera wiele fascynujących historii. Jedna taka historia rozgrywa się w 1990 roku.

W maju 1990 roku na targach w Hanowerze Mercedes-Benz przedstawił model 190 (W 201) przerobiony na napęd elektryczny. Elektryczne 190 stało się mobilnym laboratorium i było używane do testowania różnych konfiguracji napędów i systemów akumulatorowych takich jak baterie sodowo-niklowe i sodowo-siarkowe. Jednak temperatura pracy obu układów była zbyt wysoka - wynosiła około 300 stopni Celsjusza.

 

Pierwsze rozwiązania

Blisko rok później, w marcu 1991 roku na Targach Genewie Mercedes-Benz pokazał w pełni rozwinięty pięciomiejscowy pojazd ze sprawdzonymi funkcjami bezpieczeństwa na bazie modelu 190. Każde z tylnych kół samochodu zaprezentowanego w Genewie było napędzane własnym silnikiem prądu stałego o mocy 22 KM każdy, co przekładało się na całkowitą moc 44 KM. Źródłem energii był akumulator sodowo-chlorkowo-niklowy, a masa elektrycznego Mercedsa 190 w porównaniu do seryjnie produkowanego wariantu spalinowego była większa o zaledwie 200 kilogramów. Już wtedy na pokładzie pojazdu został zamontowany też system, który odzyskiwał energię podczas hamowania.

 

100 0000 km w rok!

Mercedesy 190 napędzane energią elektryczną zostały również sprawdzone podczas codziennej eksploatacji. 10 egzemplarzy W 201 zostało przekazanych w 1992 na bałtycką wyspę Rugia, gdzie została stworzona specjalna infrastruktura - stacje ładowania wykorzystujące kolektory słoneczne. Podczas testów, które trwały do 1996 roku, pojazdy nie sprawiały prawie żadnych problemów i wykonywały swoją pracę niezawodnie. Jeden z egzemplarzy „190-ki” był szczególnie intensywnie eksploatowany przez tamtejszych taksówkarzy i osiągnął rekordowy przebieg około 100 000 kilometrów w ciągu jednego roku!

 

Zdobyte doświadczenie przez ekspertów w latach 90. przyczyniło się do rozwoju elektromobilności , a z zebranej wiedzy do dziś korzystają inżynierowie ze Stuttgartu przy opracowywaniu dzisiejszych pojazdów hybrydowych i elektrycznych Mercedes-Benz EQ.

Powrót do listy artykułów

2021-04-16

Kategoria: Mercedes-Benz EQS otwiera kolejny rozdział w elektromobilności

Zaprojektowany jak statek kosmiczny. Cichy, bezemisyjny, czerpiący energię z rekuperacji. Luksusowo wykończony, elegancki, prezentujący najwyższą jakość wykonania. Mercedes-Benz EQS jest urzeczywistnieniem marzeń o nowoczesnej motoryzacji.

Przeczytaj artykuł

2021-04-08

Kategoria: Legends Czy rynek pojazdów kolekcjonerskich jest zagrożony?

Hagerty, jeden z największych na świecie dostawców specjalistycznych ubezpieczeń dla pojazdów kolekcjonerskich, przyglądając się trendom na rynku pojazdów klasycznych, systematycznie publikuje analizy i zestawienia. Obecnie na temat przewodni Hagerty wzięło doniesienia, które wprowadziło niemałe zamieszanie w głowach kolekcjonerów.

Przeczytaj artykuł

2021-04-06

Kategoria: Mercedes-Benz Polska premiera elektrycznego modelu #EQA

Chociaż spotkania z klientami to sedno naszego biznesu, coraz częściej spotykamy się online. W sieci prezentujemy ofertę, nowości, promocje i to, co najbardziej pożądane - premiery dostępne dla wszystkich!

Przeczytaj artykuł
×