Pionier elektromobiności: Mercedes-Benz 190 z 1990 roku.

Czy wiecie, że w 1990 roku Mercedes-Benz zaprezentował elektryczny pojazd na bazie modelu 190? A w rok później na salonie samochodowym w Genewie pokazano w pełni przygotowaną elektryczną „190-kę”, której jeden z egzemplarzy podczas testów w rok przejechał 100 000 kilometrów?

Pionier elektromobiności

EQ- czyli historia pojazdów elektryznych.

EQ to marka pojazdów elektrycznych produkowanych pod znakiem trójramiennej gwiazdy. Pojazdy te są projektowane w oparciu o najnowsze osiągnięcia w zakresie elekromobilności, a bezpośrednie porównania z wcześniejszymi indywidualnymi eksperymentami może być trudne. Niemniej jednak - a może właśnie z tego powodu - spojrzenie w przeszłość otwiera wiele fascynujących historii. Jedna taka historia rozgrywa się w 1990 roku.

W maju 1990 roku na targach w Hanowerze Mercedes-Benz przedstawił model 190 (W 201) przerobiony na napęd elektryczny. Elektryczne 190 stało się mobilnym laboratorium i było używane do testowania różnych konfiguracji napędów i systemów akumulatorowych takich jak baterie sodowo-niklowe i sodowo-siarkowe. Jednak temperatura pracy obu układów była zbyt wysoka - wynosiła około 300 stopni Celsjusza.

 

Pierwsze rozwiązania

Blisko rok później, w marcu 1991 roku na Targach Genewie Mercedes-Benz pokazał w pełni rozwinięty pięciomiejscowy pojazd ze sprawdzonymi funkcjami bezpieczeństwa na bazie modelu 190. Każde z tylnych kół samochodu zaprezentowanego w Genewie było napędzane własnym silnikiem prądu stałego o mocy 22 KM każdy, co przekładało się na całkowitą moc 44 KM. Źródłem energii był akumulator sodowo-chlorkowo-niklowy, a masa elektrycznego Mercedsa 190 w porównaniu do seryjnie produkowanego wariantu spalinowego była większa o zaledwie 200 kilogramów. Już wtedy na pokładzie pojazdu został zamontowany też system, który odzyskiwał energię podczas hamowania.

 

100 0000 km w rok!

Mercedesy 190 napędzane energią elektryczną zostały również sprawdzone podczas codziennej eksploatacji. 10 egzemplarzy W 201 zostało przekazanych w 1992 na bałtycką wyspę Rugia, gdzie została stworzona specjalna infrastruktura - stacje ładowania wykorzystujące kolektory słoneczne. Podczas testów, które trwały do 1996 roku, pojazdy nie sprawiały prawie żadnych problemów i wykonywały swoją pracę niezawodnie. Jeden z egzemplarzy „190-ki” był szczególnie intensywnie eksploatowany przez tamtejszych taksówkarzy i osiągnął rekordowy przebieg około 100 000 kilometrów w ciągu jednego roku!

 

Zdobyte doświadczenie przez ekspertów w latach 90. przyczyniło się do rozwoju elektromobilności , a z zebranej wiedzy do dziś korzystają inżynierowie ze Stuttgartu przy opracowywaniu dzisiejszych pojazdów hybrydowych i elektrycznych Mercedes-Benz EQ.

Powrót do listy artykułów

2021-01-19

Kategoria: Mercedes-Benz Analiza wzrostu wartości rynku modeli kolekcjonerskich.

Jesteś fanem klasycznych Mercedesów? Chciałbyś zainwestować w modele kolekcjonerskie? Zapraszamy do przeczytania naszego tekstu z którego dowiesz się wszystkiego na temat rynku samochodów kolekcjonerskich i najbardziej wartościowych modeli w ostatnich latach.

Przeczytaj artykuł

2021-01-15

Kategoria: Mercedes-Benz Podsumowanie roku 2020 dla marki Mercedes-Benz

Rok 2020 postawił wiele wyzwań przed całą branżą automotive, w tym przed marką Mercedes-Benz. Dzięki kreatywnym, cyfrowym i bezdotykowym rozwiązaniom udało się nie tylko dorównać poprzedzającemu 2019 ale poprawić jego wyniki.

Przeczytaj artykuł

2020-12-22

Kategoria: Mercedes-Benz Auto hybrydowe czy elektryczne? Postaw na EQ!

Jeszcze nie tak dawno temu, kupując samochód u dealera, mieliśmy do wyboru jedynie silniki benzynowe oraz popularnego diesla. To właśnie pomiędzy tymi jednostkami odgrywała się najbardziej zacięta batalia konsumentów. Podążając za nowymi trendami oraz dostosowując się do coraz większego nacisku na ekologię, dealerzy poszerzają swoją ofertę o auta hybrydowe oraz te w pełni elektryczne.

Przeczytaj artykuł
×