R107 skończył 50 lat!

Czy jeździła nim Sharon Stone? O ile R107 był większy i cięższy od Pagody? Prezentujemy 50 faktów o modelu Mercedes-Benz R107 z okazji jego 50. urodzin.

50 faktów z okazji 50 urodzin.

Czy wiesz, że...?

  1. Zastąpił produkowaną przez osiem lat i podbijającą dziś serca fanów Pagodę.

  2. R107 to 3 generacja Mercedes-Benz SL.

  3. Gdy SL o oznaczeniu R107 wszedł na rynek, otrzymał przezwisko „czołg”.

  4. Dlaczego? Ze względów bezpieczeństwa przytył o ponad 200 kg w porównaniu z Pagodą.
  5. Samochód znacząco urósł: SL był o 10 cm dłuższy od poprzednika.
  6. R107 był też 3 cm szerszy.
  7. Do roadstera można było dokupić twardy dach.

  8. Początkowo był produkowany wyłącznie z widlastymi ósemkami.

  9. 350 SL był pierwszym SL marki z silnikiem V8.

  10. V8 był efektem przeniesienia z klasy premium z serii W 111 (coupé i kabriolet) oraz z serii W 108/109 (sedan).

  11. Od 1974 r. gamę uzupełniła sześciocylindrowa wersja, która bardziej pasowała do realiów rozpoczętego chwilę wcześniej kryzysu paliwowego.

  12. Nawet "najsłabsze" odmiany, o mocy niższej niż 200 KM, osiągały 100 km/h w ok. 10 sekund.

  13. Topowy SL R107 rozwijał 240 KM i osiągał 100 km/h w nieco ponad siedem sekund.

  14. Prędkość maksymalną, jaką rozwijał 350 SL to 212 km/h.

  15. 450 SL był o 6km/h szybszy.

  16. Średnie spalanie roadsterów waha się od 14 do 18 litrów na 100 km.

  17. Średnie spalanie Mercedes-Benz SLC 3 generacji waha się między 12,5 i 14,5l.

  18. Największym rynkiem zbytu stały się Stany Zjednoczone.

  19. Egzemplarze importowane do USA różniły się od wersji europejskich przede wszystkim bardziej miękkimi nastawami zawieszenia, słabszymi jednostkami napędowymi

  20. R107 wystąpił w paru hitach kinowych. W „Casino” jeździła nim Sharon Stone, w „Gliniarzu z Beverly Hills” – Eddy Murphy.

  21. Samochody z serii 107 były pierwszym modelem, który nosił Skrót „R” dla „roadstera”

  22. Z wyjątkiem Klasy G, żaden inny Mercedes-Benz nie był produkowany dłużej (18 lat).

  23. Jego następcą został model R129, produkowany w latach 1989-2001.

  24. Przednie i tylne zawieszenie oparte było na tym z modeli Strich 8 - Strich-Acht czyli w114 i w115 czyli wyższej klasy średniej

  25. Najwyższym modelem serii R 107 był 560 SL ze spektakularnym 5,6-litrowym silnikiem V8.

  26. Ten silnik był zarezerwowany na eksport do Ameryki Północnej, Japonii i Australii.

  27. R 107 ma nadwozie samonośne.

  28. Podłoga wykonana z arkuszy o różnej grubości (określone zachowanie podczas zgniatania).

  29. Zbiornik paliwa zainstalowany nad tylną osią, aby chronić go w przypadku kolizji.

  30. Przy produkcji zastosowano wysokowytrzymałą stal w słupkach A i ramie przedniej szyby.

  31. W modelu zaprezentowano nową, czteroramienną, bezpieczną kierownicę.

  32. Zastosowano wyściełane powierzchnie i odkształcalne elementy jako wkład w bezpieczeństwo bierne.

  33. Od 1975 roku wszystkie silniki były wyposażone w katalizator spalin.

  34. Od marca 1980 ten SL był wyposażony w układ ABS zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania.

  35. Od stycznia 1982 roku - w poduszkę powietrzną kierowcy i napinacze pasów jako dodatkowe zabezpieczenie.

  36. W 1985 roku odświeżono paletę silników.

  37. W dwóch generacjach było łącznie osiem odmian R107: 280 SL, 300 SL, 350 SL, 450 SL, 380 SL, 420 SL, 500 SL i 560 SL.

  38. Po raz pierwszy w historii modeli SL, R107 był dostępny z trzema różnymi silnikami do wyboru.

  39. W tym samym roku odświeżono także nadwodzie: wymienione zostały m.in. przedni zderzak, progi, wzory felg aluminiowych.

  40. Nowe profile owiewek na słupkach A służyły jako rynny odprowadzające brudną wodę podczas ulewnego deszczu i utrzymywały boczne okna w czystości

  41. W 1972 roku wdrożono produkcję SLC.

  42. SLC był aż o 36 cm dłuższy od R107.

  43. Dzięki czemu w SLC zamontowano 4 pełnowymiarowe fotele.

  44. W odświeżonej formie był produkowany do 1989 roku.

  45. Wyniki testów zderzeniowych wykazały, że te poprawki dały o 50% większą sztywność w stosunku do Pagody.

  46. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1972 samochód zajął 3. pozycję (za Fiatem 127 i Renault 15/17).

  47. Wyprodukowanych zostało w 237287 egzemplarzy obu serii.

  48. Otwarcie lub zamknięcie miękkiego dachu zajmowało zaledwie 30 sekund.

  49. R107 z poziomymi reflektorami, dużymi kierunkowskazami oraz żebrowanymi światłami tylnymi, kształtuje styl przyszłych samochodów osobowych Mercedes-Benz.

  50. Sto siódemka stanowiła odejście raz na zawsze od bezkompromisowo twardego samochodu sportowego.

Powrót do listy artykułów

2021-09-10

Kategoria: Mercedes-Benz IAA Mobility 2021 | Premiery Mercedes-Benz

Sieć obiegły zdjęcia korporacyjne i fotorelacje z Monachium. My bierzemy sprawy w nasze ręce - byliśmy na IAA, by przekonać się, czym będzie przyszłość motoryzacji.

Przeczytaj artykuł

2021-09-06

Kategoria: Mercedes-Benz Nowości prosto z Monachium | EQG, EQE, Mercedes-Maybach EQS

Mercedes-Benz wkracza na kolejny poziom, prezentując nowe modele z napędem elektrycznym.

Przeczytaj artykuł

2021-09-02

Kategoria: Mercedes-Benz Safety Experience 2021

2 dni, 2 grupy. 30 klientów Duda-Cars, 9 samochodów Mercedes-Benz, 4 moduły zadań. Efekt?

Przeczytaj artykuł
×