50 lat modelu C 111

Auta producenta ze Stuttgartu zawsze znane były z tego, że wnosiły do motoryzacji innowacyjne technologie, wyprzedzające konkurencję o kilka lat. W tym roku mija pół wieku od kiedy świat ujrzał model, wyprzedzający swoje czasy aż o całe dekady. Tym bardziej żal… że nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji.

50 lat modelu C 111

Gdybyśmy mieli zapytać przeciętnego fana motoryzacji o wymienienie wszystkich modeli Mercedes-Benz, z drzwiami unoszonym do góry (znane jako „skrzydła mewy”) z pewnością wymieniłby kultowego 300 SL Gullwing oraz SLS AMG. Niewielu jednak wie, że w 1970 roku, podczas targów w Genewie, Mercedes pokazał model, do którego wsiadało się w podobny sposób. Ten kosmiczny, jak na wczesne lata 70-te, projekt to legendarny C 111. Jednak unoszone do góry drzwi i chowane podwójne reflektory, nie były jedynymi nietypowymi rozwiązaniami zastosowanymi w tym aucie. Warto także wspomnieć, że był to pierwszy na świecie samochód, zaprojektowany w całości przy użyciu komputerów. Cyfrowo opracowano nie tylko karoserię, ale także dokonano obliczeń obciążeń dynamicznych.

 

Laboratorium na kołach

Futurystyczny C111 był tak naprawdę jeżdżącym laboratorium, testującym wizje producenta ze Stuttgartu na temat przyszłości motoryzacji. W dobie współczesnych mu masywnych i raczej kanciastych konstrukcji, wyróżniał się lekkością oraz aerodynamiczną sylwetką. Za jego wygląd urzekający do dziś, odpowiedzialne było studio projektowe prowadzone przez legendarnego Bruno Sacco. Samochód o wysokości zaledwie 112 cm, i z 262-centymetrowym rozstawem osi, posiadał karoserię z tworzywa sztucznego, wzmocnionego  włóknem szklanym. Ultralekki pojazd, nawet jak na dzisiejsze standardy, mógł rozpędzić się do 300 km/h. W drugim etapie rozwoju, już jako C 111-II, pod maskę otrzymał nietypową jak na Mercedesa, jednostkę silnikową. Był to czterowirnikowy silnik Wankla, a więc z tłokiem obracającym się wewnątrz cylindra. Jego moc maksymalna wynosiła aż 350 KM. O ile konkurencyjne auta sportowe, jak np. Porsche 917-10, lub Lola T70, wymagały uzyskania odpowiedniej siły docisku przy użyciu potężnych spoilerów, tak C 111 mógł się z powodzeniem obejść bez nich. Po serii testów z wykorzystaniem silnika Wankla, producent zdecydował się w dalszych etapach rozwijać projekt już z 3,5 litrową jednostką V8 Mercedesa.

 

 

Nieosiągalny obiekt pożądania

Wraz z targowym debiutem, Mercedes C 111 od razu wzbudził pożądanie najzamożniejszych miłośników motoryzacji na świecie. Zaczęli oni wysyłać do Stuttgartu czeki in blanco oraz proponować zawrotne kwoty, żeby tylko móc dołączyć go do swoich kolekcji. Producent nie pozostawiał jednak złudzeń – C 111 miał być tylko eksperymentalną platformą projektową, która nigdy nie wejdzie do seryjnej produkcji. Poza udziałem w próbnych jazdach testowych na torze pod Genewą, oraz w wystawach i pokazach prasowych, jego drogowa historia nie miała kontynuacji. Na bazie modelu z 1970 roku, rozwijano natomiast kolejne prototypy, bijące torowe rekordy prędkości. Co ciekawe, w momencie, gdy zakładano że trafi on na rynek, miał być małym, niedrogim autem sportowym ze wspomnianym silnikiem Wankla, pozycjonowanym cenowo niżej od modelu SL Pagoda. Prawie wszystkie wyprodukowane egzemplarze, pokryto bardzo charaketerystycnzym lakierem Weissherbst, który nawet dziś robi piorunujące wrażenie. Samochód można podziwiać w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.

Powrót do listy artykułów
koncert jazzowy, młoda kobieta na stanie

2024-04-16

Kategoria: Mercedes-Benz Duda-Cars partnerem Jazz nad Odrą

Jazz nad Odrą jest bardzo dojrzałym wydarzeniem! Dołączamy do niego jako partner, ponieważ #KochamyMercedesy, wybitnych twórców, piękną muzykę i... rozmowy! Festiwal, organizowany od 1964 roku, prezentuje najciekawszych artystów z całego świata. Przez lata festiwal gościł prawdziwe gwiazdy europejskiego i światowego jazzu, takie jak m.in.: Pat Metheny, Paco deLucia, Al diMeola, Kenny Garret, Dave Holland, Diana Krall, Cassandra Wilson, Lizz Wright czy Robert Glasper.

Przeczytaj artykuł
czarny nowy EQS zdjęcie od boku

2024-04-16

Kategoria: Mercedes-Benz Innowacje w Mercedes-Benz EQS. Nowe dostępne funkcje

Luksus do potęgi, czyli EQS po zmianach. Od kwietnia dostępna w sprzedaży będzie elektryczna limuzyna z zasięgiem do 799 KM! O nowych funkcjach i wyposażeniu dowiesz się z tego wpisu.

Przeczytaj artykuł
wnętrze Mercedesa AMG GT od strony kierowcy

2024-03-13

Kategoria: Mercedes-Benz Nowy Mercedes-AMG GT Coupé

Debiut modelu Mercedes-AMG GT Coupé nie przeszedł bez echa. To nowość, w ramach której stabilność łączy się ze zwinnością, maksymalna przyjemność z komfortem i bezpieczeństwem, a sportowe emocje z nowoczesną technologią. Sprawdź, do jakiego świata wchodzisz, siadając za kierownicą nowego sportowego coupé od Mercedes-Benz. 

Przeczytaj artykuł
×