Obalamy mity: Start Stop – zatrzymanie pod kontrolą
Mit 1 – Start Stop przyspiesza zużycie elementów silnika
Zatrzymujemy się na czerwonym świetle, lub przed rogatkami przejazdu kolejowego i słyszymy charakterystyczny dźwięk gaszonego silnika, choć wciąż działa np. klimatyzacja czy radio. W klasycznych miejskim ruchu do takich wyłączeń może dochodzić właściwie co kilka minut. Czy nie ogranicza to żywotności silnika lub nie przyśpiesza zużycia jego elementów?
JŚ: W samochodach Mercedes-Benz wyposażonych w układ Start Stop, wzmocnione są wszystkie kluczowe podzespoły, takie jak np. rozrusznik czy alternator. Zastosowany jest także wydajniejszy układ chłodzenia, a automatyczne skrzynie biegów wyposażone są w dodatkową pompę oleju. Dzięki temu nie musimy obawiać się szybszego zużywania tych elementów. Na pewno nie zauważamy takiego w naszej codzienne pracy serwisowej.
Mit 2 – Start Stop może uszkodzić rozgrzaną turbosprężarkę
Jak wiemy, większość silników w gamie Mercedes-Benz wyposażona jest w turbosprężarkę. Czy przy zatrzymaniu takiego auta, po dłuższej i szybkiej jeździe, nie narażamy jej na awarię?
JŚ: Silnik z turbosprężarką i funkcją Start Stop jednocześnie, wyłączy się tylko w określonych warunkach. Gdy jego temperatura będzie zbyt wysoka, system po prostu się nie uaktywni. Podobnie zimą, przy temperaturze poniżej 0 stopni. Dzięki analizowaniu wartości średniego spalania, prędkości obrotowej silnika i danych z czujników temperatury, komputer sam oblicza czas potrzebny do wystudzenia sprężarki i podejmuje adekwatne działania.
Mit 3 – Start Stop nie działa, ponieważ się nie włącza
Co każdy użytkownik powinien wiedzieć o systemie Start Stop?
Najistotniejsza jest kwestia zrozumienia zasad jego działania. System ten ma na celu ograniczanie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, zgodnie z restrykcyjnymi normami Euro 6. Przy okazji możemy liczyć na kilkuprocentowe oszczędności paliwa. Jednak samo działanie systemu w dużej mierze zależy od indywidualnego stylu jazdy, temperatury otoczenia, czy charakterystyki trasy, jaką pokonujemy. Gdy pokonujemy krótkie odcinki, szczególnie jesienią i zimą, system nie zgasi silnika, ponieważ nie pozwoli na to np. czujnik akumulatora wskazujący na zbyt niską wartość jego napięcia. By uniknąć wątpliwości warto poświęcić kilka chwil na zapoznanie się z instrukcją obsługi pojazdu, w której wyjaśnione są kwestie związane z działaniem układu Start Stop.