Co to jest ogrzewanie postojowe i jak działa?
Ogrzewanie postojowe do samochodu to niezależny układ grzewczy zintegrowany z pojazdem. Można określić go jako mały, wydajny agregat (w pełni zintegrowany z systemem Mercedesa), który potrafi wytworzyć ciepło bez uruchamiania jednostki napędowej.
Jak działa ogrzewanie postojowe do samochodu? Cały proces jest bezpieczny dla auta. W samochodach spalinowych system pobiera śladowe ilości paliwa ze zbiornika. W modelach elektrycznych (Mercedes-EQ) i hybrydach plug-in, energia czerpana jest z akumulatora trakcyjnego lub sieci, jeśli auto jest podłączone do ładowarki.
Gdy aktywujesz ogrzewanie, dzieją się trzy rzeczy:
- generowanie ciepła – agregat spala paliwo (lub używa grzałek elektrycznych), podgrzewając płyn w układzie chłodzenia;
- obieg zamknięty – własna pompa wody wymusza obieg tego ciepłego płynu.
- dystrybucja – ciepło trafia w dwa miejsca. Po pierwsze, do nagrzewnicy, skąd wentylatory wdmuchują je do kabiny. Potem ciepły płyn krąży wokół bloku silnika.
W efekcie wsiadasz do ciepłego wnętrza, Twój silnik startuje i osiąga już wtedy temperaturę zbliżoną do roboczej.
Najważniejsze zalety ogrzewania postojowego w Mercedesie
Dlaczego warto wybrać tę opcję podczas zamawiania nowego auta? Przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych argumentów „za”.
1. Kwestia bezpieczeństwa i widoczności
Ogrzewanie postojowe eliminuje problem parowania szyb i zamarzania ich od zewnątrz. Uruchamiając system 20 minut przed wyjściem, masz pewność, że lód spłynie z szyb sam. Nie musisz skrobać, nie rysujesz szkła, a po ruszeniu nie walczysz z parą wodną osadzającą się na przedniej szybie. Masz pełną widoczność od pierwszej sekundy jazdy.
2. Trwałość silnika (aspekt techniczny)
Kiedy silnik nie jest odpowiednio rozgrzany, łatwo ulega eksploatacji. Olej jest gęsty, a luzy montażowe inne niż przy optymalnej temperaturze. Uruchomienie wstępnie podgrzanego silnika (dzięki ogrzewaniu postojowemu) drastycznie zmniejsza tarcie wewnętrzne podczas rozruchu. To przekłada się na dłuższą żywotność silnika i mniejszą awaryjność w przyszłości.
3. Komfort i oszczędność czasu
Nie tracisz 15 minut rano na odśnieżanie. Nie marzniesz w korkach, czekając, aż silnik się nagrzeje i z kratek poleci ciepłe powietrze. Wchodzisz, zdejmujesz kurtkę i jedziesz w komforcie. To standard, do którego szybko się przyzwyczajasz!
Jak sterować ogrzewaniem postojowym w samochodzie?
Warto podkreślić, że ogrzewanie postojowe w Mercedesie jest w pełni zintegrowane z aplikacją Mercedes-Benz.
Masz dwie opcje sterowania. Zrobisz to przy pomocy:
- aplikacji w telefonie – to najwygodniejsza metoda. Jesz śniadanie, klikasz w aplikacji „Włącz” i gotowe. Możesz też sprawdzić, jaka temperatura panuje aktualnie w środku;
- ustawień harmonogramu – jeśli codziennie wyjeżdżasz do pracy o 7:30, ustawiasz to raz w systemie MBUX (lub w aplikacji). Samochód sam obliczy (na podstawie temperatury zewnętrznej), o której musi zacząć grzać, żeby na 7:30 było idealnie.



A co latem? Funkcja, o której wielu zapomina
Inwestycja w ten system zwraca się również latem, ponieważ układ ma funkcję przewietrzania postojowego. Gdy auto stoi w pełnym słońcu i w środku jest 50 stopni, możesz zdalnie uruchomić wentylatory. System wymieni gorące powietrze na świeże z zewnątrz (bez włączania silnika i klimatyzacji), dzięki czemu po wejściu do środka nie uderzy Cię fala gorąca.
Korzystanie z ogrzewania postojowego w Mercedesie daje Ci komfort oraz oszczędność czasu, a także zadbać o mechanikę samochodu. Jeśli zastanawiasz się nad konfiguracją nowego modelu, potraktuj tę opcję jako priorytet. Chcesz sprawdzić, jak działa to w praktyce lub dowiedzieć się o możliwości montażu w Twoim samochodzie? Skontaktuj się z nami!
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy ogrzewanie postojowe bardzo obciąża akumulator?
System jest zaprojektowany w inteligentny sposób i posiada zabezpieczenie przed rozładowaniem. Jeśli elektronika wykryje, że napięcie akumulatora jest niskie, ogrzewanie nie włączy się (lub wyłączy się wcześniej), aby zagwarantować prąd potrzebny do rozruchu silnika. Uruchomienie auta jest zawsze priorytetem.
Jak wygląda zużycie paliwa?
Jest zaskakująco niskie. Półgodzinna praca systemu zużywa średnio około 0,2 – 0,4 litra paliwa. Co ciekawe, bilans często wychodzi na zero. Dlaczego? Ponieważ ciepły silnik po odpaleniu zużywa znacznie mniej paliwa niż zimny, który musi pracować na wzbogaconej mieszance. Oszczędność paliwa podczas jazdy kompensuje to, co zużyło ogrzewanie.
Czy mogę doposażyć mój obecny samochód w ten system?
W samochodzie, który nie był skonfigurowany z systemem Webasto, nie ma możliwości doposażenia go np. u nas w serwisie. Możesz przeprowadzić to na własną rękę, nie tracąc z tego tytułu gwarancji na auto.
Czy system działa w garażu?
Jeśli masz garaż zamknięty bez wentylacji – absolutnie nie wolno uruchamiać ogrzewania spalinowego ze względu na spaliny. W takim przypadku rozwiązaniem jest wyprowadzenie auta przed garaż lub – w przypadku hybryd i elektryków – korzystanie z elektrycznego ogrzewania postojowego, które jest bezemisyjne.
Jak długo system musi pracować, żeby było ciepło?
To zależy od mrozu na zewnątrz. Przy temperaturach rzędu -5°C czy -10°C, zazwyczaj wystarczy cykl 20-30 minut, aby w pełni odmrozić szyby i nagrzać wnętrze do komfortowej temperatury.