• Automat – wszystko co powinieneś wiedzieć, a bałeś się zapytać

    Brak sprzęgła i konieczności „żonglowania” lewarkiem zmiany biegów jest we współczesnych Mercedesach czymś bardzo oczywistym. Kwestia świadomości klientów na temat eksploatacji samochodów z automatyczną skrzynią biegów nie jest już tak klarowna. O jej najważniejsze aspekty zapytaliśmy Jarosława Śmigla – Dyrektora Serwisów Mercedes-Benz Duda-Cars Wrocław.

Nowoczesny z komfortową kabiną i trzema liniami wyposażenia

Mit 1 – skrzynia automatyczna nie różni się wiele od manualnej.

Praktycznie wszystkie zamawiane przez klientów samochody osobowe Mercedes-Benz, oraz znaczna część dostawczych to pojazdy z „automatem”. Czym on tak naprawdę jest od strony technicznej?

MS: Współczesne automatyczne skrzynie biegów to bez wątpienia jedne z najbardziej zaawansowanych i skomplikowanych układów w samochodzie. Mimo, że różnią się one od siebie konstrukcją, sposobem przeniesienia napędu czy możliwościami różnych trybów pracy, to jedna cecha jest wspólna dla wszystkich – tradycyjne sprzęgło jest tu zastąpione sprzęgłem hydrokinetycznym lub układem sprzęgieł ciernych dwutarczowych . Ponadto za wybór i zastosowanie odpowiedniego przełożenia nie odpowiada kierowca, tylko elektronika i hydraulika, które optymalnie wykorzystują moment obrotowy silnika.  Dzięki temu, w zależności od wybranego trybu jazdy, skrzynia taka zapewnia płynną i ekonomiczną jazdę bez niepotrzebnych przeciążeń silnika, lub bardzo dynamiczną dla trybów sportowych.

Mit 2 – nie trzeba przestrzegać żadnych zasad w użytkowaniu automatu.

„Bezobsługowość” automatycznej skrzyni biegów powoduje, że często w ogóle zapominamy o tym ważnym układzie naszego auta. Czy wymaga on specjalnego traktowania podczas eksploatacji?

MS: Fakt, że podczas jazdy nie musimy myśleć o zmianie przełożeń silnika, nie znaczy, że skrzynia taka nie wymaga przestrzegania zasad specjalnego jej traktowania. Choć w codziennym użytkowaniu nie musimy stosować się do jakichś szczególnych zaleceń to chciałbym wymienić kilka „żelaznych” zasad, których przestrzeganie uchroni nas przed bardzo kosztownymi naprawami:

– nie zmieniamy przełożenia z trybu jazdy do przodu na bieg wsteczny bez zatrzymania pojazdu

– nie wolno holować „na kołach” samochodu z automatem – układ nie ma wówczas smarowania i może ulec awarii

– zapoznajemy się z instrukcją użytkownika i przestrzegamy interwałów wymiany oleju w skrzyni biegów

Mit 3 – skrzynia automatyczna nie wymaga serwisowania.

Jak zatem serwisować automatyczne skrzynie biegów?

MS: Do najpopularniejszych skrzyń automatycznych stosowanych w samochodach Mercedes-Benz należą układy 7G-TRONIC, 7G-TRONIC PLUS, 9G-TRONIC i 9G-TRONIC PLUS. Okres wymiany oleju i filtra jest uzależniony od konkretnego rodzaju skrzyni oraz współpracującego z nią motoru. Wahają się jednak między 50, 100, a nawet 125 tysięcy kilometrów (odpowiednio: 3 lub 5 lat). O zbliżającej się konieczności wizyty w serwisie przypomni nam samo auto, które wyśle odpowiedni komunikat do Autoryzowanego Serwisu. Po nim możemy spodziewać się kontaktu ze strony Doradcy Serwisowego, który zaprosi nas na przegląd.

Więcej o Mercedes-Benz Vito

Ta strona wykorzystuje pliki cookies
OK

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.