Nowoczesny z komfortową kabiną i trzema liniami wyposażenia
Mit 1 – skrzynia automatyczna nie różni się wiele od manualnej.
Praktycznie wszystkie zamawiane przez klientów samochody osobowe Mercedes-Benz, oraz znaczna część dostawczych to pojazdy z „automatem”. Czym on tak naprawdę jest od strony technicznej?
MS: Współczesne automatyczne skrzynie biegów to bez wątpienia jedne z najbardziej zaawansowanych i skomplikowanych układów w samochodzie. Mimo, że różnią się one od siebie konstrukcją, sposobem przeniesienia napędu czy możliwościami różnych trybów pracy, to jedna cecha jest wspólna dla wszystkich – tradycyjne sprzęgło jest tu zastąpione sprzęgłem hydrokinetycznym lub układem sprzęgieł ciernych dwutarczowych . Ponadto za wybór i zastosowanie odpowiedniego przełożenia nie odpowiada kierowca, tylko elektronika i hydraulika, które optymalnie wykorzystują moment obrotowy silnika. Dzięki temu, w zależności od wybranego trybu jazdy, skrzynia taka zapewnia płynną i ekonomiczną jazdę bez niepotrzebnych przeciążeń silnika, lub bardzo dynamiczną dla trybów sportowych.
Mit 2 – nie trzeba przestrzegać żadnych zasad w użytkowaniu automatu.
„Bezobsługowość” automatycznej skrzyni biegów powoduje, że często w ogóle zapominamy o tym ważnym układzie naszego auta. Czy wymaga on specjalnego traktowania podczas eksploatacji?
MS: Fakt, że podczas jazdy nie musimy myśleć o zmianie przełożeń silnika, nie znaczy, że skrzynia taka nie wymaga przestrzegania zasad specjalnego jej traktowania. Choć w codziennym użytkowaniu nie musimy stosować się do jakichś szczególnych zaleceń to chciałbym wymienić kilka „żelaznych” zasad, których przestrzeganie uchroni nas przed bardzo kosztownymi naprawami:
– nie zmieniamy przełożenia z trybu jazdy do przodu na bieg wsteczny bez zatrzymania pojazdu
– nie wolno holować „na kołach” samochodu z automatem – układ nie ma wówczas smarowania i może ulec awarii
– zapoznajemy się z instrukcją użytkownika i przestrzegamy interwałów wymiany oleju w skrzyni biegów
Mit 3 – skrzynia automatyczna nie wymaga serwisowania.
Jak zatem serwisować automatyczne skrzynie biegów?
MS: Do najpopularniejszych skrzyń automatycznych stosowanych w samochodach Mercedes-Benz należą układy 7G-TRONIC, 7G-TRONIC PLUS, 9G-TRONIC i 9G-TRONIC PLUS. Okres wymiany oleju i filtra jest uzależniony od konkretnego rodzaju skrzyni oraz współpracującego z nią motoru. Wahają się jednak między 50, 100, a nawet 125 tysięcy kilometrów (odpowiednio: 3 lub 5 lat). O zbliżającej się konieczności wizyty w serwisie przypomni nam samo auto, które wyśle odpowiedni komunikat do Autoryzowanego Serwisu. Po nim możemy spodziewać się kontaktu ze strony Doradcy Serwisowego, który zaprosi nas na przegląd.