Automat – wszystko co powinieneś wiedzieć, a bałeś się zapytać

Brak sprzęgła i konieczności „żonglowania” lewarkiem zmiany biegów jest we współczesnych Mercedesach czymś bardzo oczywistym. Kwestia świadomości klientów na temat eksploatacji samochodów z automatyczną skrzynią biegów nie jest już tak klarowna. O jej najważniejsze aspekty zapytaliśmy Marka Sudoła – Dyrektora Serwisów Mercedes-Benz Duda-Cars Wrocław.

Mit 1 – skrzynia automatyczna nie różni się wiele od manualnej.

 

Praktycznie wszystkie zamawiane przez klientów samochody osobowe Mercedes-Benz, oraz znaczna część dostawczych to pojazdy z „automatem”. Czym on tak naprawdę jest od strony technicznej?

MS: Współczesne automatyczne skrzynie biegów to bez wątpienia jedne z najbardziej zaawansowanych i skomplikowanych układów w samochodzie. Mimo, że różnią się one od siebie konstrukcją, sposobem przeniesienia napędu czy możliwościami różnych trybów pracy, to jedna cecha jest wspólna dla wszystkich – tradycyjne sprzęgło jest tu zastąpione sprzęgłem hydrokinetycznym lub układem sprzęgieł ciernych dwutarczowych . Ponadto za wybór i zastosowanie odpowiedniego przełożenia nie odpowiada kierowca, tylko elektronika i hydraulika, które optymalnie wykorzystują moment obrotowy silnika.  Dzięki temu, w zależności od wybranego trybu jazdy, skrzynia taka zapewnia płynną i ekonomiczną jazdę bez niepotrzebnych przeciążeń silnika, lub bardzo dynamiczną dla trybów sportowych.

 

Mit 2 – nie trzeba przestrzegać żadnych zasad w użytkowaniu automatu.

 

„Bezobsługowość” automatycznej skrzyni biegów powoduje, że często w ogóle zapominamy o tym ważnym układzie naszego auta. Czy wymaga on specjalnego traktowania podczas eksploatacji?

MS: Fakt, że podczas jazdy nie musimy myśleć o zmianie przełożeń silnika, nie znaczy, że skrzynia taka nie wymaga przestrzegania zasad specjalnego jej traktowania. Choć w codziennym użytkowaniu nie musimy stosować się do jakichś szczególnych zaleceń to chciałbym wymienić kilka „żelaznych” zasad, których przestrzeganie uchroni nas przed bardzo kosztownymi naprawami:

- nie zmieniamy przełożenia z trybu jazdy do przodu na bieg wsteczny bez zatrzymania pojazdu

- nie wolno holować „na kołach” samochodu z automatem – układ nie ma wówczas smarowania i może ulec awarii

- zapoznajemy się z instrukcją użytkownika i przestrzegamy interwałów wymiany oleju w skrzyni biegów

 

Mit 3 – skrzynia automatyczna nie wymaga serwisowania.

 

Jak zatem serwisować automatyczne skrzynie biegów?

MS: Do najpopularniejszych skrzyń automatycznych stosowanych w samochodach Mercedes-Benz należą układy 7G-TRONIC, 7G-TRONIC PLUS, 9G-TRONIC i 9G-TRONIC PLUS. Okres wymiany oleju i filtra jest uzależniony od konkretnego rodzaju skrzyni oraz współpracującego z nią motoru. Wahają się jednak między 50, 100, a nawet 125 tysięcy kilometrów (odpowiednio: 3 lub 5 lat). O zbliżającej się konieczności wizyty w serwisie przypomni nam samo auto, które wyśle odpowiedni komunikat do Autoryzowanego Serwisu. Po nim możemy spodziewać się kontaktu ze strony Doradcy Serwisowego, który zaprosi nas na przegląd.

Powrót do listy artykułów
nowy CLA dla branży IT

2023-10-30

Kategoria: Mercedes-Benz Twój kod: CLA 200 FL za 1 440 zł netto miesięcznie.

Oferta zaprogramowana do Twoich potrzeb. Mercedes-Benz CLA 200 FL za 1 440 zł miesięcznie. Sprawdź kod tej propozycji – przekonaj się, że ten model będzie Twoim IDE.

Przeczytaj artykuł
Klasa C Duda Cars Wrocław

2023-10-05

Kategoria: Mercedes-Benz Design i motoryzacja – dwie pasje, jedna idea.

Ekonomia, która buduje przyszłość. W dobie zrównoważonego rozwoju i dbałości o środowisko, Mercedes-Benz Klasa C łączy w sobie luksus z odpowiedzialnością. A dzięki naszej specjalnej ofercie leasingowej, stanie się on dostępny dla każdego ambitnego architekta.

Przeczytaj artykuł
autopilot w Mercedes-EQ

2023-10-04

Kategoria: Mercedes-Benz Mercedes-Benz uruchamia system AUTOPILOTA

Kolejny raz Mercedes-Benz przekracza granice - tym razem technologiczne. Koncern uruchomił systemem autonomicznego AUTOPILOTA na rynku amerykańskim. Gotowa do produkcji wersja DRIVE PILOT zadebiutuje na drogach w Kalifornii i Nevadzie pod koniec bieżącego roku. Dostępny będzie w ograniczonej flocie sedanów EQS. Koncern planuje dalsze dostawy dla klientów w 2024 roku: DRIVE PILOT będzie oferowany w ramach subskrypcji w amerykańskim sklepie Mercedes me connect dla modeli Klasy S i EQS.

Przeczytaj artykuł
×